Een terugblik, 240 uur Russisch

Dit was het dan. Het is klaar. Dit waren 240 uur Russisch cursus. Dit waren 12 weken, 5 dagen per week, Russische les. Ik schrijf dit terwijl ik m’n eten sta te maken, en omdat ik de komende week in een hotel doorbreng, maak ik al m’n eten op. Ik mag nog één maal naar de supermarkt, om drinken te halen, daarna hoeft het niet meer.

Wat heb ik geleerd? Drie maanden Russisch, of eigenlijk 12 weken. Het is niet niks, nee. Het is lang. Ik heb nog nooit 12 weken achter elkaar geleerd. Het is zelfs intensief, wanneer je 9 van die 12 weken privé les hebt, niet de mogelijkheid je te verstoppen achterin de klas, je hoofd op je armen te leggen en weg te dromen onder het gemompel van debiele leraren en oninteressante termen. Je kan geen muziek luisteren, je kan alleen maar opletten. Of dat goed is, ja, daar durf ik volmondig ja op te zeggen. Er gaat geen les voorbij zonder dat je iets leert, en alles wat je doet is aangepast aan jou.

Ik zal ook eerlijk bekennen dat ik veel meer had kunnen leren. Of eigenlijk: anderen hadden in 12 weken tijd veel meer kunnen leren dan ik. Immers, wanneer men elke avond twee uur aan zijn huiswerk zou zitten, of ten minste elke avond iets aan zijn huiswerk zou doen, zou men meer leren dan mij. Wanneer men elke avond naar een bar zou gaan, zich vol zou gieten met alcohol (het is geen grap als ik zeg dat je dronken of aangeschoten makkelijker Russisch praat) en zou praten met Russische mensen, men veel sneller leert. Maar, immers, ik kwam hier niet om zoveel mogelijk Russisch te leren. Ik kwam hier om… ja… ik ben het allang vergeten. Ik kwam hier niet om Russisch te leren. Ja, natuurlijk, maar niet als hoofddoel. Misschien kwam ik hier om wat van Rusland te leren kennen. Of gewoon om ergens anders dan in Nederland drie maanden mijn tijd te verdoen. Misschien dat allemaal. Misschien, misschien wel heel wat anders.

In ieder geval, wanneer je veel tijd besteed aan het leren van Russisch, kun je in 12 weken heel ver komen. Ik kan voor mijn doen genoeg Russisch. Maar hé, wat doe ik… ik probeer me te verantwoorden. Te verantwoorden voor mijn verblijf hier, voor de tijd die ik genomen heb mijn Russisch te leren. Voor wie? Ik heb voor mezelf alles eruit gehaald, en nee, dat ik geen vloeiend Russisch spreek maar dat wel veel beter had gekund wanneer ik daar m’n tijd aan besteed had, dat is nou eenmaal zo.

In ieder geval, voor hen die Russisch willen leren; drie maanden is lang. In drie maanden kun je veel leren, maar alles hangt af van de tijd die je erin wilt stoppen.

Ik heb geen examen hoeven doen, ik heb niet hoeven bewijzen hoe goed mijn Russisch is, maar ik kan me redden op straat en waar het moet.

Of ik mijn verwachtingen waar gemaakt heb, willen jullie weten? Wat het leren van Russisch betreft wel. Over de rest zal ik nog een blog schrijven.

Ik zit hier, eet nog wat, en weet dat het de laatste avond zal zijn dat ik hier zit. Morgen komen m’n ouders en mag ik ze een week lang de stad laten zien. Ik verblijf in een hotel. Vanavond voor het laatste vanaf hier naar het centrum, met de busjes, de metro. Niet dat ik hier niet meer zal komen, maar het gaat om het gevoel, dat dat alles nu voorbij is.
Nee, nee, niet alles is voorbij. Niet alles. Ik mag nog een week door Sint Petersburg dwalen. Ik mag nog een week alles bekijken. Maar, ach.. ja.. nee. Ik zal m’n wekker niet meer hoeven zetten voor de les, en ik zal niet meer na een slapeloze nacht vier uur les hebben. Niets van dat alles.

Ach, vrienden, beste lezers, bekende en onbekende, de dag dat ik vertrok hier naar Rusland, mijn eerste blog, alles wat nieuw was. En kijk me nu eens. We zijn twaalf weken verder, en alles is voorbij gegaan.

Over opwindvogel

Wanneer je alles wat ik schrijf op de manier leest zoals ik het bedoel, en dan ook alleen maar exact op de manier zoals ik het bedoel, zal je me begrijpen zoals ik mezelf begrijp. Tot die tijd maken we er het beste van. Bekijk alle berichten van opwindvogel

3 responses to “Een terugblik, 240 uur Russisch

Geef een reactie

